Specialistische Jeugdzorg | Behandeling en Begeleiding

038 - 2600 048 info@autismehuis.nl

“Help, mijn kind met autisme krijgt een coronatest en wil niet!”

Wanneer kinderen met autisme een coronatest moeten doen, kan dit veel stress veroorzaken. Er wordt iets van ze verwacht, wat ze nog niet eerder hebben gedaan en waarvan ze ook niet precies weten hoe dit gaat. Dat is voor veel kinderen spannend en onduidelijk, zeker wanneer je autisme hebt en duidelijkheid heel belangrijk voor je is.

Onze orthopedagoog Janette Zomer heeft daarom speciaal voor kinderen met autisme een stappenplan en twee pictogrammenkaarten gemaakt waarin ze precies uitlegt hoe zo’n corona-test gaat.

Janette Zomer is genomineerd voor Jeugdprofessional van het jaar! Sinds de corona-crisis uitbrak heeft Janette met ontzettend veel toewijding en passie uitleg gegeven en stappenplannen gemaakt voor ouders en professionals hoe je in deze verwarrende tijd duidelijkheid creeërt voor kinderen met autisme. Vind jij dat Janette deze titel mag winnen? Klik dan op de oranje button hiernaast en breng je stem uit.

Breng je stem uit

Hoe kun jij je kind helpen relativeren?

1. Toon begrip.
Luister naar de vragen en gevoelens van je kind en laat merken dat je je kind hierin hoort, zonder het uit te vergroten: ‘Ik snap dat je het spannend vindt, dat is heel normaal. Ik ga je helpen door je te vertellen hoe het gaat’.

2. Bied duidelijkheid.
Geef concrete, feitelijke informatie over de test met behulp van Geef me de 5©:
WAT: ‘Jij krijgt een Coronatest, zodat we weten of je wel of niet besmet bent met Corona.’
WAAR: Benoem de testlocatie: ‘Bij de teststraat’ of ‘Bij het testgebouw’
WANNEER: Noem een tijdstip of herkenbaar moment en benoem ook hoe lang de afspraak duurt:‘Vrijdag om 13.30 uur’ of ‘Vrijdag direct na het middageten gaan we weg. ’De afspraak duurt in totaal 10 minuten.
WIE: ‘Jij en mama/papa gaat met je mee.’
HOE: Zie bijgaand stappenplan

3. Stel gerust bij spanning (angst of boosheid) en help je kind relativeren.
(geen spanning = deze stap overslaan). Bij spanning is het belangrijk om je kind te helpen relativeren en een duidelijke eindtijd te geven, zodat het overzicht heeft. Zorg dat je precies weet waar je kind bang voor is (bv ‘Iedereen zegt dat het pijn doet, ik ga niet!):
Relativeer: ‘Jij krijgt een Coronatest. Deze test voelt bij iedereen anders; het kan zijn dat je ogen wat gaan tranen of dat je een warm gevoel krijgt in je neus. Dit hoort erbij en komt goed.’
Oplossende Taak: ‘De neustest duurt maximaal 10 tellen en de keeltest ook;  jij gaat in gedachten tellen (of mama/papa hardop) en voor we bij de 10 tellen zijn is de test klaar.Tijdens de test doe je je ogen dicht en denk je alleen maar aan het tellen.’

4. Motivatie.

Een motivatie/beloning kan extra helpen:‘Als de test klaar is, mag jij…’ …een half uur later naar bed/ 30 minuten extra gamen/klein cadeautje, etc.

5. Geef vertrouwen.
‘Jij weet nu hoe het gaat, binnen 2 keer 10 tellen is het klaar (en mag je een half uur langer gamen).Dit kan jij en gaat jou lukken!’

Stappenplan en pictogrammenkaarten

Het stappenplan en de pictogrammenkaarten zijn in overleg met de GGD gemaakt. Wanneer je het handig vindt, kun je via het regionale GGD-nummer altijd even vragen hoe de test in jullie regio verloopt.

Stappenplan corona-test voor kinderen met autisme

Pictogrammenkaart corona-test in testgebouw

Pictogrammenkaart corona-test in teststraat

Maatwerk

Het afstemmen van de communicatie op jouw kind met autisme blijft altijd maatwerk. Pas daarom het stappenplan aan op jullie situatie of de regionale werkwijze van de GGD. Meer lezen over duidelijkheid scheppen over corona en autisme? Klik dan hier

Hulp nodig bij lastige vragen? Stel ze aan ons

 

Loop je door corona-maatregelen tegen ingewikkelde situaties of vragen aan? En kom je er zelf niet uit?
Stel hieronder je vraag. De meest gestelde vragen met antwoorden posten wij online om zo zoveel mogelijk ouders en kinderen te helpen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.