Ongenoegen of een klacht melden?
Het verlenen van zorg is mensenwerk en waar mensen werken, kunnen dingen anders lopen dan je verwacht of gehoopt had. Hoe goed het team van autismehuis ook hun werk doet, het kan gebeuren dat je het ergens niet mee eens bent. Ben je ontevreden en wil je een klacht indienen? Dan kan je het volgende doen:
· Deel je ongenoegen met je behandelaar
· Zet je klacht op papier
· Schakel Jeugdstem in
· Klachtencommissie Jeugdzorg Overijssel
Deel je ongenoegen met je behandelaar
Ben je niet tevreden? Vertel het ons. Vaak ontstaat ongenoegen door misverstanden. Door in gesprek te gaan kunnen we samen zoeken naar een oplossing. Wij zien ongenoegen als een kans iets te herstellen of om zelfs een verbetering door te voeren binnen autismehuis.
Zet je klacht op papier
Vind je het lastig om jouw ongenoegen bespreekbaar te maken met je behandelaar? Zet je verhaal dan op papier. Je schrijven wordt gelezen door de leidinggevende van jouw behandelaar en hij/zij zal contact met je opnemen om je verhaal te bespreken. Via het formulier onderaan deze pagina kun je heel eenvoudig een bericht sturen, je kan ook een mail sturen naar klacht@autismehuis.nl.
Schakel Jeugdstem in
Het is niet altijd makkelijk om ongenoegen te bespreken of op papier te zetten. Daarom kan het prettig zijn een vertrouwenspersoon hierbij om hulp te vragen. Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Alle (pleeg)kinderen, (pleeg- of groot)ouders en verzorgers die te maken hebben met jeugdzorg kunnen voor vragen, advies of ondersteuning terecht bij Jeugdstem.
Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Dit is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van autismehuis.
Wat kan Jeugdstem voor jou doen?
Allereerst luistert de vertrouwenspersoon van Jeugdstem naar jouw verhaal. Soms helpt dat al. Hij of zij informeert, adviseert en legt uit hoe de jeugdzorg werkt. Een vertrouwenspersoon van Jeugdstem kan meegaan naar gesprekken met de gemeente of naar gesprekken met jouw behandelaar van autismehuis. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het bespreekbaar maken van jouw ongenoegen, bij het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het maken van bezwaar bij de gemeente. Hij of zij informeert over je rechten en rechtspositie in de jeugdzorg en draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg.
Zo bereik je Jeugdstem
• Bel gratis naar 088 – 555 1000
• Chat met een vertrouwenspersoon via www.Jeugdstem.nl
De chat is open van maandag t/m donderdag van 16:00 – 20:00 uur en op vrijdag van 15:00 tot 17:00 uur.
Klachtencommissie Jeugdzorg Overijssel
Heb je jouw ongenoegen met ons bespreekbaar gemaakt en komen we samen niet tot een goede oplossing? Dan is het mogelijk om een officiële klacht in te dienen bij de overstijgende
Klachtencommissie Jeugdzorg Overijssel. De regeling van deze klachtencommissie vind je hier. Jeugdstem kan je ondersteunen bij het indienen van de klacht.
Gegevens Klachtencommissie Jeugdzorg Overijssel:
• Postbus 727 , 8000 AS Zwolle
• Centraal emailadres: algemeen@klachtencommissiejeugd.nl
• Centraal telefoonnummer: 06 12 04 26 81