Specialistische Jeugdzorg | Behandeling en Begeleiding

038 - 2600 048 info@autismehuis.nl

Hoe help ik mijn kind dat blokkeert door thuisonderwijs?

 

Wij krijgen veel vragen van ouders die aangeven dat hun kind blokkeert nu ze thuis aan de slag moeten met schoolwerk. Kinderen lopen vast en komen niet toe aan de taken die school van ze vraagt. De een blokkeert en de ander wordt gefrustreerd. Veel bankhangen en gamen is vaak het gevolg. Dat is niet wat je wilt. Maar hoe schep je structuur en duidelijkheid in deze tijd nu alles net even anders gaat? Onze orthopedagoog Janette Zomer heeft een aantal tips.

Wat kun je doen bij een blokkade?

  1. Toon begrip en erken de mogelijke frustraties, angst, paniek en/of boosheid van je kind.
    Neem de tijd hierover te praten of tekenen, voordat je naar oplossingen of tegenargumenten grijpt. Thuisonderwijs is een grote verandering in het dagelijks terugkerende ritme van je kind en jullie gezin. Geef je kind, en ook jezelf de tijd.
  2. Maak gebruik van extern gezag, dit vermindert de spanning tussen jou en je kind.
    Thuisonderwijs is besloten door de overheid; en net als op school geldt leerplicht (of liever gezegd leerrecht). Geef duidelijk aan dat het om een tijdelijke uitzondering gaat: Thuisonderwijs is voorbij als de scholen weer opengaan
  3. Parkeer inhoudelijke vragen naar de leerkracht als het discussie/frustratie oproept; de kans is namelijk groot dat je het net even anders uitlegt dan op school, wat zorgt voor onduidelijkheid.
  4. Benoem voordelen van thuisonderwijs
  5. Overweeg bij sterke scheiding school – thuis om, wanneer mogelijk, thuisonderwijs in een andere ruimte te geven dan de woonkamer of slaapkamer (bv. op een zolderkamer).

Extra tips bij het maken van een passend week-/dagschema

 

  1. Kies ervoor om schoolwerk te verdelen in overzichtelijke blokken, op vaste tijden.
    Bijvoorbeeld na elke maaltijd 45 minuten schoolwerk, waar jij als ouder de eerste 15 minuten bij zit om je kind waar nodig in z’n taak te zetten en/of extra uitleg te geven.
  2. Eerst de moet-taken, dan de leuke taken
    Laat elk schoolblok volgen door een blok schermtijd (geef je kind in deze weken gerust meer schermtijd dan gebruikelijk). Schermtijd kan helpen te ontspannen en kan je op deze manier tevens gebruiken als extra stimulans. Ook kan schermtijd educatief worden ingezet. Belangrijk is hierbij om extra schermtijd te koppelen aan de sluiting van scholen; als de scholen weer opengaan, gelden de gebruikelijke schermtijden/-afspraken weer.
  3. Kies de 1e weken liever voor succeservaringen (kleine, overzichtelijke (school)taakjes die je kind sowieso kan), dan het halen van alle taken/verwachtingen die er van buitenaf aan jou en je kind worden gesteld.
  4. Check bij elke activiteit/schooltaak; kan mijn kind dit zelfstandig, of heeft het hulp nodig?
    Om het zelfstandig te kunnen, moet de taak voldoende duidelijk zijn ‘op de 5’©. Check dit zorgvuldig en overvraag je kind niet. Gebruik hierbij het schema ‘Schooltaak duidelijk maken’.

Elk kind met autisme is uniek en vraagt om maatwerk. Pas de tips gerust aan, aan de actualiteit, realiteit en/of het niveau wat
jouw kind nodig heeft. In deze hand-out zijn technieken van o.a. de methode Geef me de 5© verwerkt.

Schema’s voor meer duidelijkheid

 

Klik op de afbeelding om het document te vergroten.

Vergeet jezelf niet

 

Als ouders doe je ontzettend je best om je kind te begeleiden. Je helpt met thuiswerk, je doet je best om het gezellig te houden in huis en misschien werk je ook nog vanuit huis. Dat is allemaal best veel. Heb je het gevoel dat je professionele ondersteuning nodig hebt bij het begeleiden van jouw kind met autisme? Laat het ons weten.

Meer lezen over duidelijkheid scheppen over corona en autisme? Klik dan hier

Meer lezen over ouderbegeleiding?